Wysokie ceny Adblue – czy mimo to nadal będzie popularny?

Wysokie ceny Adblue – czy mimo to nadal będzie popularny?

30 stycznia 2022 Wyłączono przez Arek

Od jakiegoś czasu, pojazdy, które będą sprzedawane na terenie Unii Europejskiej powinny spełniać normę Euro 6. Norma ta zakłada zmniejszenie emisji tlenków azotu a także cząstek stałych przez silniki. Obecne przepisy dotyczą zwłaszcza silników diesla. Producenci samochodów zostali zmuszeni do ulepszenia układów oczyszczania spalin. Niektóre modele musiały zostać wyposażone w katalizator SCR z dołączeniem środka redukcyjnego Adblue. Roztwór Adblue jest niezwykle ważny zwłaszcza dla bezawaryjnego funkcjonowania najnowocześniejszych silników diesla. Zazwyczaj Adblue uzupełniany sporadycznie, ale jego brak w przypadku niektórych pojazdów może całkowicie udaremnić jazdę. W sytuacji kiedy zabraknie tego płynu, silnik zostanie przełączony w tryb awaryjny i nie będzie można go uruchomić. Niestety, w chwili obecnej spore kłopoty z dostępnością tego środka, a ponadto jego cena bardzo wzrosła.

Adblue – najistotniejsze informacje

Środek Adblue przeznaczony jest do ograniczania emisji tlenków azotu szczególnie w silnikach diesla. Używany jest w pojazdach z silnikiem diesla wyposażonych w katalizator SCR, który oczyszcza spaliny. Dzięki temu silniki spełniają rygorystyczną normę Euro 6. Z czego składa się Adblue? Jest to roztwór wody destylowanej (67,5 %) oraz mocznika (32,5 %). Trzeba wspomnieć, że płyn Adblue w samochodach ciężarowych używany jest już od dłuższego czasu, natomiast w przypadku samochodów osobowych używa się go od kiedy w życie weszła norma emisji spalin Euro 6. Przewiduje się, że w niedługo udział samochodów posiadających zbiornik na Adblue znacznie wzrośnie przez ciągłe zaostrzanie norm emisji. Należy pamiętać, że Adblue nie jest dodatkiem do oleju napędowego, ale roztworem, który miesza się ze spalinami. Samochody posiadają osobny zbiornik na Adblue z wlewem najczęściej zlokalizowanym tuz przy wlewie paliwa (w niektórych modelach znajduje się on pod klapą bagażnika lub pod maską).

Dlaczego w ostatnim czasie obserwuje się znaczny wzrost cen płynu Adblue?

Warto pamiętać, że skład roztworu Adblue jest zawsze taki sam bez względu na producenta. Najtańsze rozwiązanie to zatankowanie tego płynu z dystrybutora na stacji paliw. Niestety, jest to najczęściej spotykane udogodnienie dla samochodów ciężarowych. Dla samochodów osobowych zalecane są płyny pakowane w kilkulitrowych butelkach. Ostatnio ze względu na rosnące ceny gazu, ceny Adblue również bardzo wzrosły. Dlaczego tak jest? Do wytworzenia tego roztworu używa się wody destylowanej, oraz składnik jakim jest amoniak, który uzyskuje się z gazu ziemnego. Cena tego płynu wzrosła aż o 100 %. Wzrost cen odczują zwłaszcza kierowcy ciężarówek jeżdżących wiele kilometrów, gdyż zużywa ona miesięcznie około 350 – 400 litrów. Szacuje się, że pojazd osobowy wykorzystuje około 1,5 litra środka na 1000 kilometrów,  co w przypadku ceny 3,49 zł/l nie jest wygórowanym wydatkiem. Mimo tego kierowcy samochodów osobowych robią zapasy Adblue z obawy przed problemami z dostępnością. Należy pamiętać, że silniki diesla wykorzystujące ten środek nie mogą bez niego być wcale włączone.

Z jakiego powodu pojawiły się problemy z kupnem płynu Adblue?

Następstwem znacznych wzrostów cen gazu jest również kłopot z dostępnością Adblue. Ponadto niektórzy europejscy producenci ograniczyło produkcję amoniaku. Jest to szczególnie spory problem zwłaszcza dla firm zajmujących się transportem, które potrzebują znacznych ilości Adblue do swoich pojazdów. Oprócz tego, że ceny bardzo wzrosły, to płyn kupić można tylko na wybranych stacjach benzynowych, a popyt na niego jest bardzo duży. Część samochodów transportowych w Niemczech stanęła ze względu na niedobory Adblue. Pomimo tego główny wytwórca Adblue w Polsce zapewnia, że nie planuje zmniejszać produkcji, ale ceny roztworu nadal mogą bardzo rosnąć. Aby nie wystąpiły kłopoty z dostępnością w kraju ograniczył on eksport tego środka o 20 %.

Jaka jest wydajność Adblue? 

Adblue jest środkiem wykorzystywanym w pojazdach ciężarowych, a także w silnikach diesla nowej generacji. Jego najistotniejszym celem jest chronić środowisko. Przez wzgląd na skaczące ceny i kłopoty z ze stanami magazynowymi, należy wspomnieć jaka jest wydajność tego płynu. Mimo wszystko płyn ten nie trzeba dolewać tak często jak oleju napędowego. Na pewno jego wykorzystanie jest zależne od rodzaju silnika i stylu jazdy. Szacuje się, że 1 – 1,5 litra starcza na przejechanie 1000 km pojazdem osobowym. Zbiornik na Adblue w takich samochodach może pomieścić kilkanaście litrów środka. Fachowcy zalecają, żeby co 10 000 km wlać 10 litrów tego płynu. Adblue nie jest wymagającym dodatkiem, mimo to posiada duży wpływ na ochronę środowiska, oraz oszczędności przy zużywaniu oleju napędowego.